.
Ο παλιός άνθρωπος ήξερε με τον πιο άμεσο τρόπο τι να κάνει
και πώς να το κάνει. Αλλά επειδή ακριβώς τα πήγαινε τόσο καλά, άρχισε να
αναπτύσσει μια αίσθηση ατομικότητας, που του έδινε την αίσθηση ότι μπορούσε να
προβλέπει και να προγραμματίζει τις πράξεις του. Έτσι εμφανίσθηκε η ιδέα του
ανεξάρτητου ατόμου, ενός ατόμου που άρχισε να υπαγορεύει τη φύση και το σκοπό
των πράξεων του ανθρώπου.
Καθώς μεγάλωνε το αίσθημα της ατομικότητας ο άνθρωπος έχασε
την επαφή του με τη σιωπηλή γνώση. Ο σύγχρονος άνθρωπος κληρονόμος αυτής της
παράδοσης είναι τόσο απελπιστικά απομακρυσμένος από τη πηγή των πάντων, που το
μόνο που μπορεί να κάνει είναι να εκφράσει την απελπισία του με βίαιες και
κυνικές πράξεις αυτοκαταστροφής.
.
Οι μάντεις είχαν ανακαλύψει ότι κάθε κίνηση του σημείου
συναρμογής (εστίασης της προσοχής του) σήμαινε την απομάκρυνση από την
υπερβολική απασχόληση με την ατομικότητα που ήταν το στίγμα του σύγχρονου
ανθρώπου. Πίστευαν ότι ήταν η θέση αυτού του σημείου που έκανε το σύγχρονο
άνθρωπο ένα καταστροφικό εγωιστή, μια ύπαρξη που έχει ενδιαφέρον μόνο για την
εικόνα της.
Έχοντας χάσει κάθε ελπίδα επιστροφής στη πηγή των πάντων, ο
άνθρωπος αναζητούσε ανακούφιση στην ατομικότητά του και σε αυτή του τη
προσπάθεια κατάφερε να σταθεροποιήσει το σημείο συναρμογής του στη θέση
διαιώνισης της εικόνας του.
Μπορούμε λοιπόν να πούμε ότι κάθε απομάκρυνση αυτού του
σημείου από τη συνηθισμένη του θέση, συνεπάγεται και μια αντίστοιχη απομάκρυνση
από τον αυτοκατοπτρισμό του ανθρώπου και τη σημασία του εγώ του.
Οι μάντεις έχουν ξεμασκαρέψει τη σημασία του εγώ και βρήκαν
ότι ήταν η αυτολύπηση μασκαρεμένη σε κάτι άλλο. Δεν ακούγεται πιθανό, αλλά έτσι
είναι. Η αυτολύπηση είναι ο πραγματικός εχθρός και η πηγή της δυστυχίας του
ανθρώπου.
Αν δε λυπόταν ο άνθρωπος τον εαυτό του, δε θα μπορούσε να
τον θεωρεί σπουδαίο. Η φαινομενικά ανεξάρτητη φύση του εγώ είναι που δίνει την
ψεύτικη αίσθηση της αξίας και σπουδαιότητάς του.
Όλοι μας κουβαλάμε μαζί μας ένα μεταφορικό κοφτερό μαχαίρι:
τις υποθέσεις της αυτοανάκλασής μας. Με το μαχαίρι αυτό κοβόμαστε μόνοι μας και
αιμορραγούμε και η δουλειά της αυταρέσκειάς μας είναι να μας δίνει το αίσθημα
ότι αιμορραγούμε όλοι μαζί, ότι μοιραζόμαστε δήθεν κάτι θαυμάσιο με τους
άλλους: την ανθρώπινη φύση μας. Αν όμως το εξετάσουμε καλά, θα δούμε ότι μόνοι
μας αιμορραγούμε, ότι δε μοιραζόμαστε τίποτα με κανένα και ότι όλα όσα κάνουμε
είναι ένα παιχνίδι της αυτοανάκλασής μας.
Η θέση της αυτοανάκλασης αναγκάζει το σημείο συναρμογής μας
να συναρμολογήσει ένα κόσμο ψεύτικης ευσπλαχνίας, αλλά πραγματικής σκληράδας κι
εγωκεντρισμού. Σε αυτό τον κόσμο τα μόνα πραγματικά συναισθήματα είναι εκείνα
που βολεύουν αυτόν που τα αισθάνεται.
Εκείνο βασικά που
επιδιώκει ένας δάσκαλος από τους μαθητές του είναι να σπάσουν το καθρέφτη της
αυτοανάκλασής τους. Η μόνη βοήθεια που μπορεί πραγματικά να τους
προσφέρει, είναι οι επιθέσεις που κάνει
σε αυτό τον εσωτερικό τους καθρέφτη για να τους βοηθήσει να τον κομματιάσουν.
.