Όταν φέρνουμε στη σκέψη μας το θέμα της χορτοφαγίας, συνήθως το συνδέουμε με την υγεία του φυσικού μας σώματος. Πράγματι, όσοι ασχολούνται με τα θέματα αυτά που συμβάλλουν στη βελτίωση της φυσικής μας κατάστασης και υγείας, γνωρίζουν ότι η χορτοφαγία έχει αρχίσει πλέον να συνιστάται και να προωθείται από πολλούς γιατρούς, που πιστεύουν ότι η διατροφή αυτή όχι μόνο παρέχει άριστες διατροφικές προϋποθέσεις στον ανθρώπινο οργανισμό, αλλά συγχρόνως λειτουργεί και προληπτικά σε σχέση με πολλές νόσους, οι οποίες οφείλονται στην κατανάλωση συγκεκριμένων μη χορτοφαγικών τροφών.
Εκτός από τα οφέλη της χορτοφαγίας στον τομέα της φυσικής ευεξίας και της υγείας, υπάρχει και μια άλλη εξ ίσου σημαντική διάσταση, η οποία αφορά στον τρόπο με τον οποίο η διατροφή αυτή μπορεί να βοηθήσει το νου και την ψυχή μας.
Κατ' αρχήν, η πνευματικότητα δεν σχετίζεται με την εσωτερική μας ανάπτυξη, μόνο σε προσωπικό επίπεδο. Η πνευματικότητα, στην πραγματικότητα, αποτελεί ένα τρόπο ζωής, ο οποίος προϋποθέτει αγάπη και ενδιαφέρον για όλα τα ζωντανά πλάσματα της Δημιουργίας. Ακόμη η πνευματικότητα έχει σαν στόχο το να μας φέρει πιο κοντά στην αληθινή μας φύση, στον αληθινό μας εαυτό, ο οποίος είναι ομοούσιος με τον Πατέρα.
Από τη στιγμή που γνωρίζουμε ότι ολόκληρο το σύμπαν και επομένως και η γη στην οποία ζούμε και όλα τα πλάσματα που υπάρχουν, έχουν δημιουργηθεί από τον ίδιο το Θεό, είναι φυσικό να σεβόμαστε κάθε μορφή ζωής και να αποφεύγουμε κάθε πράξη που θα μπορούσε να καταστρέψει τα έργα του Δημιουργού μας.
Όσοι είναι αληθινά συνδεδεμένοι με τον Κύριο, αισθάνονται αγάπη για όλα τα πλάσματα, μικρά ή μεγάλα. Το Φως του Θεού που βλέπουμε μέσα στους άλλους, υπάρχει και μέσα σε όλες τις υπόλοιπες μορφές ζωής, από το ταπεινό μυρμήγκι, μέχρι το πανίσχυρο λιοντάρι. Υπάρχει τόσο μέσα στο φίδι, όσο και μέσα στην αγελάδα, στα ψάρια και στα πτηνά.
Όταν κοιτάζουμε τη ζωή με τα μάτια της ψυχής μας, βλέπουμε το Θεό ακόμη και μέσα στα πιο ασήμαντα ή στα πιο αλλόκοτα πλάσματα που υπάρχουν σ' αυτό τον κόσμο. Βλέποντας τα πράγματα μέσα απ' αυτό το πρίσμα, αναπτύσσουμε αγάπη για κάθε τι που υπάρχει.
Η ψυχή, η οποία αναγνωρίζει την ύπαρξη του Θεού μέσα σε κάθε ζωντανό πλάσμα, θεωρεί αδιανόητο το να αφαιρεί κάποιος τη ζωή ενός άλλου όντος. Όταν αρχίζουμε να βλέπουμε τη ζωή μέσα από το πρίσμα της συνειδητότητας της φωτισμένης ψυχής, αρχίζουμε να αναπτύσσουμε ευγένεια και σεβασμό απέναντι σε κάθε μορφή ζωής. Αυτός είναι και ένας από τους λόγους για τον οποίο πολλοί άνθρωποι, που έχουν επαφή με την ψυχή τους, στρέφονται στην χορτοφαγία. Αισθάνονται, μάλιστα, ότι ο Θεός έχει φροντίσει ώστε να υπάρχει αρκετή τροφή για τον άνθρωπο σε φυτική μορφή, πράγμα που σημαίνει ότι αφού αυτή είναι αρκετή για να μας συντηρεί, δεν υπάρχει λόγος να αφαιρούμε τη ζωή άλλων πλασμάτων, που κι αυτά έχουν δημιουργηθεί από το Θεό, προκειμένου να τραφούμε εμείς. Πνευματικότητα σημαίνει να έχουμε συμπόνια και να ενδιαφερόμαστε για τους άλλους.
Σε σχέση με την τροφή, σε παγκόσμιο επίπεδο, παρατηρείται μία ανομοιομορφία και άνιση κατανομή των τροφικών πόρων, πράγμα που σημαίνει ότι σε κάποιες χώρες υπάρχει αφθονία τροφίμων, ενώ σε άλλες συμβαίνει το αντίθετο. Η χορτοφαγία, όμως, θα μπορούσε να εξασφαλίσει ένα σοβαρό οικονομικό πλεονέκτημα, προς όφελος των φτωχών χωρών της Γης, αφού όπως έλεγε και ο Διδάσκαλος Σαντ Ντάρσαν Σινγκ,
Για όσους επιδιώκουν να ακολουθήσουν το δρόμο της πνευματικότητας, η χορτοφαγία αποτελεί μία επέκταση της πνευματικής τους άσκησης. Τα φυτά, καθώς έχουν ελάχιστη συνειδητότητα, αποτελούν την ιδανικότερη τροφή για όσους έχουν αναπτύξει συμπόνια για κάθε πλάσμα της Δημιουργίας. Οι πνευματικοί Διδάσκαλοι αναφέρουν πολύ συχνά, ότι η χορτοφαγία είναι απαραίτητη προϋπόθεση για όσους επιθυμούν να βρουν το Θεό. Γι αυτούς που θέλουν να ακολουθήσουν το μονοπάτι που οδηγεί στην αυτογνωσία και στην πραγμάτωση του Θεού, η καθαρά χορτοφαγική διατροφή έχει καθοριστική σημασία.
Γιατί συμβαίνει, όμως, να συμφωνούν απόλυτα οι μεγάλοι άγιοι όλων των εποχών, οι μεγάλοι φιλόσοφοι, οι μύστες και οι ιδρυτές όλων των γνωστών θρησκειών, σε σχέση με την αναγκαιότητα της χορτοφαγίας για την πνευματική ανάπτυξη του ανθρώπου;
Είναι επομένως λογικό να συμπεράνουμε και να κατανοήσουμε ότι αν για τον πόνο που προκαλούμε στους άλλους με τις σκέψεις, τα λόγια ή τις πράξεις μας, πρέπει να πληρώσουμε υποφέροντας κι εμείς, οι συνέπειες που έχουμε όταν αφαιρούμε τη ζωή ενός πλάσματος, ακόμη κι όταν πρόκειται για τα κατώτερα όντα της Δημιουργίας, είναι πολύ σοβαρές. Ο νόμος αυτός της "Δράσης και της Αντίδρασης" που προκαλείται από κάθε δική μας δράση, αποτελεί τη βάση της διδασκαλίας όλων των μεγάλων αγίων, των πνευματικών Διδασκάλων και των ιδρυτών όλων των θρησκειών του κόσμου.
Έτσι μπορούμε να κατανοήσουμε τώρα τους λόγους για τους οποίους ο Βούδας, ο Μαχαβίρα, ο γκουρού Νανάκ, ο Ιησούς, ο Μωυσής, οι Έλληνες φιλόσοφοι και οι Ινδοί άγιοι, ζητούσαν από τους μαθητές τους να ακολουθούν τη χορτοφαγία.
Όποιες κι αν είναι οι θρησκευτικές ή οι πνευματικές πεποιθήσεις των ανθρώπων, υπάρχουν κατά βάση ορισμένα σημεία τα οποία είναι κοινά και στα οποία συμφωνούν όλοι. Κατ' αρχήν όλοι συμφωνούν στο ότι υπάρχει μία Δημιουργική Δύναμη, για την οποία μπορεί να χρησιμοποιούμε τον όρο "Θεός" ή οποιοδήποτε άλλο όνομα.
Συμφωνούν επίσης ότι όλοι εμείς είμαστε ψυχές, τμήματα Εκείνου, του Ενός Δημιουργού. Επί πλέον, οι περισσότερες θρησκείες συμφωνούν στο ότι και τα ζώα έχουν συνειδητότητα, δηλαδή ψυχή, πράγμα που σημαίνει ότι κι αυτά επίσης αποτελούν ένα μέρος του Θεού. Επομένως, η πνευματική βάση της χορτοφαγίας ανάγεται στην κοινή αποδοχή της αλήθειας αυτής και του γεγονότος ότι ο άνθρωπος δεν πρέπει να αφαιρεί τη ζωή άλλων όντων, ούτε να προκαλεί βλάβη στα υπόλοιπα πλάσματα της Δημιουργίας.
Ένα υπέροχο παράδειγμα μη-βίας, απέναντι σε όλα τα πλάσματα, συναντούμε στη ζωή του Αγίου Φραγκίσκου της Ασίζης.
Επομένως, αν θέλουμε να βρούμε το Θεό, πρέπει να έχουμε στοργή και αγάπη απέναντι σε κάθε πλάσμα της Δημιουργίας Του. Αυτός είναι και ο λόγος που η χορτοφαγική διατροφή πρέπει να αποτελεί ένα αναπόσπαστο μέρος της πνευματικής ζωής.
Αν πιστεύουμε αληθινά ότι όλοι εμείς αποτελούμε ένα κόσμο, τότε πρέπει να θεωρούμε ότι όλα τα όντα που ζουν μέσα σ' αυτόν, είτε είναι ζώα, είτε είναι άνθρωποι, είναι μέλη μίας οικογένειας, της δικής μας οικογένειας. Μόνο τότε θα μπορέσουμε να αγαπούμε και να φροντίζουμε και τα άλλα πλάσματα, όπως φροντίζουμε τους δικούς μας ανθρώπους. Μ' αυτό τον τρόπο θα συμβάλουμε κι εμείς από την πλευρά μας στη δημιουργία ενός καλύτερου κόσμου, ενός κόσμου ειρήνης και αγάπης. Ακόμα αν θέλουμε να συνδυάσουμε την ανάγκη για συντήρηση του υλικού μας σώματος με την αρχή της μη-βίας, πρέπει να ακολουθούμε τη χορτοφαγική διατροφή, η οποία προκαλεί και τη μικρότερη βλάβη στη φύση.
Αυτοί που ασχολούνται με την πνευματικότητα, γνωρίζουν ότι όλοι οι άγιοι, όλων των θρησκειών και όλων των εποχών, τονίζουν ότι ο Θεός που είναι η Δημιουργική Δύναμη των πάντων, βρίσκεται μέσα μας. Για να βρούμε το Θεό και Δημιουργό μας, καθώς και τον αληθινό μας εαυτό που είναι η ψυχή, πρέπει να στρέψουμε την προσοχή μας εσωτερικά.
Το ρεύμα αυτό του Φωτός και του Ήχου του Θεού, είναι το ρεύμα που ανακαλύπτουμε ότι υπάρχει μέσα μας, καθώς διαλογιζόμαστε. Οι Διδάσκαλοι της Πνευματικότητας διδάσκουν μία μέθοδο διαλογισμού, η οποία ονομάζεται "Σούρατ Σαμπντ Γιόγκα" ή Διαλογισμός στον Ιερό Ήχο.
Για το διαλογισμό απαιτείται ηρεμία και ακινητοποίηση του νου. Όμως η ακινητοποίηση του νου δεν μπορεί να επιτευχθεί όταν μέσα μας κυκλοφορούν ουσίες που έχουν σχέση με την πέψη κρέατος και αβγών. Η προσοχή μας εξακολουθεί να παραμένει εστιασμένη, μέσω των αισθήσεων, στα εξωτερικά ερεθίσματα αυτού του κόσμου, δηλαδή τους ήχους, τις εικόνες, τις οσμές, τις γεύσεις, κτλ. Και η κατάσταση αυτή, μέσα στο συνεχή θόρυβο και τα "παράσιτα" αυτού του κόσμου, δε μας επιτρέπει να συντονιστούμε με το Ιερό Ρεύμα εσωτερικά.
Υπάρχει και μία προκαταρκτική μέθοδος, που ονομάζεται "Διαλογισμός στο Θείο Φως", που μας επιτρέπει να έχουμε μία πρώτη γεύση της τεχνικής αυτής. Κατά βάση πρόκειται για μία πολύ απλή μέθοδο. Για το σκοπό αυτό, πρέπει να καθίσουμε σε μέρος και με τρόπο που να αισθανόμαστε βολικά και άνετα, ώστε να μπορέσουμε να παραμείνουμε όσο γίνεται περισσότερο χρόνο, χωρίς να αλλάξουμε στάση. Κλείσετε τα μάτια σας απαλά, όπως όταν τα κλείνετε όταν πρόκειται να κοιμηθείτε.
Προσηλώσετε την προσοχή σας ακριβώς μπροστά σας. Για να ακινητοποιήσετε το νου, αρχίστε να επαναλαμβάνετε νοερά όποιο όνομα του Θεού νομίζεται ότι μηχανικά μπορείτε να επαναλαμβάνετε καλύτερα. Κοιτάζοντας σταθερά στο κέντρο του πεδίου που εμφανίζεται μπροστά σας, μπορείτε να βιώσετε μακαριότητα, ειρήνη και χαρά. Όσοι έχουν ήδη μυηθεί στα μυστήρια του Υπερπέραν, αρχίζουν καθώς διαλογίζονται να βλέπουν αστραπές φωτός, φώτα διαφόρων χρωμάτων, καθώς και διάφορες εσωτερικές εικόνες.
Για όλα αυτά, όμως, απαιτείται εσωτερική συγκέντρωση. Η συγκέντρωση αυτή επιτυγχάνεται όταν είμαστε ήρεμοι και ατάραχοι. Αν όμως χρησιμοποιούμε για τροφή μας τις σάρκες σκοτωμένων ζώων, η συνειδητότητά μας επηρεάζεται αρνητικά. Ας αναλογιστούμε μόνο πόσες τοξικές ουσίες βάζουμε στον οργανισμό με την πέψη του κρέατος. Οι ουσίες αυτές, διαχέονται στο αίμα και διαποτίζουν τους ιστούς του κρέατος που θα φάμε, τη στιγμή που κάποιος σκοτώνει το ζώο ή το ψάρι. Οι ουσίες αυτές μπαίνουν στο σώμα μας και γίνονται ένα μέρος του εαυτού μας όταν τα τρώμε.
Η τροφή που καταναλώνουμε καθημερινά, δε μας επηρεάζει μόνο σωματικά, συναισθηματικά και νοητικά, αλλά έχει μεγάλη επίδραση και στην πνευματική μας συνειδητότητα. Αν προσπαθούμε λοιπόν να ακολουθήσουμε μία ζωή γεμάτη συμπόνια, μία ζωή χωρίς βία, μία ζωή γαλήνης και ειρήνης και αν ακόμη προσπαθούμε να θέσουμε κάτω από τον έλεγχο μας το νου και τις αισθήσεις μας, για να μπορέσουμε να προχωρήσουμε εσωτερικά και να βρούμε το Θεό, είναι φυσικό να θέλουμε να υιοθετήσουμε κι ένα τέτοιο είδος διατροφής, που να μπορεί να μην αποτελεί εμπόδιο.
Αναφέρεται πως όταν ο γνωστός Ρωμαίος ποιητής Σενέκας, άρχισε να διαβάζει τα διδάγματα των Πυθαγορείων, έγινε αμέσως χορτοφάγος. Σύντομα διαπίστωσε, προς μεγάλη του χαρά και έκπληξη, ότι ο νους του έγινε οξύτερος και περισσότερο δημιουργικός.
Τα οφέλη, επομένως, που μπορεί να έχει κάποιος από τη χορτοφαγία είναι, όπως βλέπουμε, πολλαπλά.
Άσχετα από το αν κάποιος αποφασίσει να γίνει χορτοφάγος για να έχει καλύτερη υγεία, για να βελτιώσει τη νοητική του ικανότητα ή για να προοδεύσει πνευματικά. Σε κάθε περίπτωση είναι βέβαιο ότι με αυτή τη διατροφή μπορεί να ωφεληθεί πολύ.
SANT RAJINDER SINGH