και με πρωταγωνίστρια στον ρόλο της νεαρής αστρονόμου την ηθοποιό Τζόντι Φόστερ που «πέτυχε» τελικά την πολυπόθητη επαφή, μας φέρνει και πάλι πίσω στις σκέψεις του Δημόκριτου, του Λεύκιππου και του Επίκουρου που πίστεψαν, όπως και ο Sagan, ότι μια τέτοια επαφή είναι δυνατή.
Ο Πλάτωνας και ο Αριστοτέλης αποτελούσαν μια από τις λίγες εξαιρέσεις στον αρχαίο κόσμο γιατί, ενώ πίστευαν ότι στο Φεγγάρι κατοικούσαν άνθρωποι, πίστευαν παράλληλα ότι είμαστε μοναδικοί στο Σύμπαν. Ο Πλάτωνας έγραφε ότι «υπάρχει και πάντα θα υπάρχει μία μόνο Υπέρτατη Αρχή, βασίζοντας τον ισχυρισμό του σε δύο επιχειρήματα:
Πριν από τον Πλούταρχο ο ρωμαίος ποιητής και υλιστής φιλόσοφος Λουκρήτιος, που έζησε τον 1ο π.Χ. αιώνα, είχε επιχειρήσει και αυτός να επιχειρηματολογήσει στο ίδιο θέμα. Δεχόταν το πρώτο και το τρίτο επιχείρημα του Πλούταρχου αλλά υποστήριζε ότι στον άπειρο χώρο τα άτομα διαγράφουν τυχαίες κινήσεις, πού και πού όμως συγκεντρώνονται τυχαία και δημιουργούν «συγκροτήματα ύλης»· μερικά από αυτά τα συγκροτήματα δημιουργούν δικούς τους κόσμους με δικούς τους ουρανούς, ανθρώπους και θηρία.
Οι αρχικές διαφωνίες του Πλάτωνα, του Αριστοτέλη και του Πλούταρχου από τη μια και του Επίκουρου και του Λουκρήτιου από την άλλη παρέμειναν σε ισχύ για 2.000 χρόνια. Κάθε νέα ανακάλυψη στην Αστρονομία ή στη Βιολογία θα έπαιρνε τα επόμενα χρόνια μία από τις δύο αντίθετες πλευρές. Η Θεολογία έριξε το βάρος της στα επιχειρήματα του Αριστοτέλη και του Πλούταρχου, ενώ τα επιχειρήματα του Επίκουρου και του Λουκρήτιου ενισχύθηκαν από τις θεωρίες του Κοπέρνικου, του Δαρβίνου και αργότερα του Μαρξ.
Ο Αγιος Αυγουστίνος αποκήρυξε τη θεωρία των «πολλών κόσμων» και στον όγδοο αιώνα ένας επίσκοπος έχασε τη θέση του γιατί υποστήριζε δημόσια τη θεωρία της πολλαπλής εμφάνισης ζωής στο Σύμπαν. Οταν η διδασκαλία του Αριστοτέλη έγινε γνωστή στο Παρίσι, τον 13ο αιώνα, η διδασκαλία για τη μοναδικότητα των ανθρώπων στο Σύμπαν ενισχύθηκε.
Μετά την κοπερνίκεια επανάσταση και τη διαπίστωση ότι η Γη είναι ένας απλός πλανήτης ενώ ο Ηλιος είναι ένα από τα πολλά αστέρια στο Σύμπαν, ακόμη και στους κύκλους της Εκκλησίας η στενή αντίληψη της μοναδικότητας της ζωής στον πλανήτη μας άρχισε να δημιουργεί προβλήματα. Τον 17ο και τον 18ο αιώνα είχε σχεδόν επικρατήσει η ιδέα ότι η ζωή είναι σπαρμένη σε πολλά σημεία του Σύμπαντος και μια σειρά διαπρεπείς επιστήμονες της εποχής εκείνης (Thomas Wilkins, Christiaan Huygens, Bernard de Fontenelle) την υποστήριξαν με φανατισμό, ενώ οι Montaigne, Milon και Pope ζήτησαν από τους επιστήμονες και φιλοσόφους να μελετήσουν αυτό το τόσο σημαντικό θέμα. Παρέμειναν μόνο λίγες φωνές, όπως εκείνη του Thomas Paine, που υποστήριζαν ακόμη τη μοναδικότητα του ανθρώπου στο Σύμπαν.
Η πρώτη συστηματική επιστημονική κριτική στην «πολλαπλότητα των κόσμων» με βάση τα τελευταία δεδομένα της επιστήμης εμφανίζεται το 1854 από τον William Whewell στο έργο του «Η πολλαπλότητα των κόσμων». Ο Whewell επιτίθεται παράλληλα στους άγγλους επιστήμονες που υποστήριζαν την πολλαπλότητα των κόσμων και μάλιστα θέλησαν να την παρουσιάσουν και ως επιχείρημα υπέρ του χριστιανισμού. Ο Whewell υποστήριξε ότι υπάρχουν (σύμφωνα με αυτά που γνώριζαν ως τότε) μόνο λίγα πλανητικά συστήματα εκτός από το δικό μας και μόνο η Γη ανέπτυξε ζωή.
Είναι φανερό ότι στις αρχές του 19ου αιώνα πολλά επιστημονικά θέματα που θα τροφοδοτήσουν αργότερα αυτή την αντιπαράθεση δεν έχουν ξεκαθαριστεί. Τα επιχειρήματα του Πλάτωνα, του Αριστοτέλη και του Πλούταρχου για τον «Σοφό Δημιουργό» και του Επίκουρου και του Λουκρήτιου για τον αμέτρητο αριθμό των κόσμων που συνεχώς ανανεώνονται φαίνεται ότι προσωρινά εξαφανίζονται από το τραπέζι των συζητήσεων των αστρονόμων, αλλά λίγο αργότερα και των θεολόγων. Θα έρθουν όμως λίγα χρόνια αργότερα νέες ανακαλύψεις για τα «κανάλια» του Αρη ή για τη «ζωή» στον μετεωρίτη που μας ήρθε από τον Αρη πρόσφατα, για να τροφοδοτήσουν και πάλι την αντιπαράθεση.
Παλιές ιδέες και αντιπαραθέσεις στην επιστήμη ποτέ δεν πεθαίνουν, ακολουθούν κύκλους. Εκεί που το ένα επιχείρημα αποτυγχάνει σύντομα θα βρεθεί ένα άλλο. Στις αρχές του 20ού αιώνα η άποψη του Λουκρήτιου εμπλουτισμένη με τις απόψεις του Κοπέρνικου και του Δαρβίνου φαίνεται να δημιουργεί το κατάλληλο υπόστρωμα για μια μη ανθρωποκεντρική φιλοσοφική βάση και βοηθάει αργότερα την ανάπτυξη της διαστημικής φυσικής και αστροβιολογίας.
"Το Βήμα" - 23/11/1997
του Λουκα Βλαχου, αναπληρωτη καθηγητή Αστροφυσικής στο Τμήμα Φυσικής του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης