ΨΥΧΟΤΡΟΠΑ. ΔΗΛΗΤΗΡΙΑ ΚΑΙ ΚΛΕΙΔΙΑ ΤΗΣ ΨΥΧΗΣ
Μια άλλη διάσταση του προβλήματος, πέρα απ’ τον κρατικό αυταρχισμό, την άγνοια των πολλών, την απληστία των εμπόρων και το κόλλημα των χρηστών.
«Με ρωτάτε τι είναι τριπ ε ?
Λοιπόν, στην αρχή αισθάνεσαι μία ανατριχίλα σε όλο σου το σώμα. Επειτα έρχεται η μεγάλη ανακάλυψη ότι είσαι ένα πνεύμα που κατοικεί μέσα σ’ ένα τεράστιο σώμα ζώου, που έχει τεράστια ανοίγματα, τρύπες, κυκλοφοριακά συστήματα, εσωτερικά κανάλια και μυστηριώδη μονοπάτια στα βάθη του μυαλού. Κάθε ένα από τα μονοπάτια μπορεί να εξερευνηθεί για πολλή ώρα και πηγαίνει για πολύ μακριά προς τα πίσω, σε αναμνήσεις της παιδικής ηλικίας, και πολύ μπροστά, βαθιά στο μέλλον. Έπειτα ανακαλύπτεις ότι όλα συμβαίνουν ταυτόχρονα μέσα στο μυαλό σου.
Στο αποκορύφωμα της ψυχεδελικής εμπειρίας αντιλαμβάνεσαι ότι το πνεύμα σου είναι το ίδιο πνεύμα που υπήρχε πάντοτε μέσα σε όλους τους ανθρώπους, σε όλους τους καιρούς, σε όλα τα μέρη του κόσμου: αυτό είναι το ανώτατο πνεύμα, το ίδιο πνεύμα που οι άνθρωποι ονομάζουν Θεό. Όσο παρακολουθείς τις λεπτομέρειες του κόσμου γύρω σου, τόσο αντιλαμβάνεσαι ότι όλα είναι ζωντανά. Τότε καταλαβαίνεις ότι όλα τα ζωντανά ζούνε μία παρόμοια υπαρξιακή εμπειρία, τόσο σπουδαία γι’ αυτά, όσο και η δική σου για σένα. Ξαφνικά αρχίζεις να συμμερίζεσαι την εμπειρία τους και να αισθάνεσαι μία στοργική αδελφική σχέση με όλες αυτές τις ψυχές».
Allen Ginslerg
«Αισθάνομαι τώρα τη μουσική πολύ βαθιά, έτσι όπως την ένιωθα πριν αρχίσω Ηρωίνη. Είναι σαν με την «άσπρη» να έμπαινε ένα λεπτό κάλυμμα γύρω μου, που με διατηρούσε σε αταραξία, αλλά εμπόδιζε επίσης ένα βαθύ βίωμα των ερεθισμάτων».
Χρήστης Ηρωίνης, 18η ημέρα απεξάρτησης.
Μανιτάρια, κάκτοι και κάνναβη, Ηρωίνη και ψυχοφάρμακα, Αλκοόλ και καπνός.
Φυτά και ουσίες που αλλάζουν τη συνείδηση, που βρίσκονται στη φύση (φυσικά) ή φτιάχτηκαν από τον άνθρωπο (συνθετικά). Που πολλά τους είναι γνωστά και χρησιμοποιούνται χιλιάδες χρόνια τώρα. Που στα περισσότερα απ’ αυτά έχουν δώσει τον τρομοκρατικό και απαγορευτικό χαρακτηρισμό «Ναρκωτικά» και που η γνώση και συμπεριφορά των πολιτών απέναντι σ’ αυτά, εξαρτάται από το πόσο είναι Νόμιμα ή παράνομα.
Κοινό τους χαρακτηριστικό είναι η αλλαγή ή τροπή της ψυχής. Γι’ αυτό λέγονται Ψυχότροπα. Άλλα απ’ αυτά στρέφουν τον ψυχισμό (διεγερτικά-κατασταλτικά), άλλα του αποκαλύπτουν αθέατες πλευρές και δυνατότητές του (ψυχοεκδηλωτικά). Είναι φανερό, το πόσο διαφορετικά μπορεί να δρα το κάθε ψυχότροπο, είτε για ωφέλεια είτε για βλάβη του ψυχισμού.
Από την πλευρά της εξάρτησης και της βλαβερότητας («σκληρότητας»), η τελευταία έκθεση του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου (29.11.1992) διαφοροποιεί τα ψυχότροπα ως εξής:
1. Άκρως σκληρά ναρκωτικά: Ηρωίνη, Κρακ.
2. Σκληρά ναρκωτικά: Μορφίνη, Πεθιδίνη, Μεθαδόνη, Κοκαΐνη, Φαινκυκλιδίνη.
3. Ημίσκληρα ναρκωτικά: Αμφεταμίνες, Βαρβιτουρικά, Χημικοί διαλυτές, LSD,
Ψιλοκυβίνη, Μεσκαλίνη, Άψινθος.
4. Ημιμαλακά ναρκωτικά: Όπιο, Κατ, Κόκα, Χασίς, Καπνός, Οινοπνευματώδη ποτά απεσταγμένα.
5. Μαλακά ναρκωτικά: Κάνναβη, Οινοπνευματώδη μη απεσταγμένα, Πεγιότ (κάκτος που περιέχει φυσική Μεσκαλίνη), Παραισθησιογόνα μανιτάρια (περιέχουν φυσική Ψιλοκυβίνη), Κωδεΐνη, Ηρεμιστικά.
6. Πολύ μαλακά ναρκωτικά: Τσάι, Καφές, Κακάο.
Για τον μηχανισμό και τον τρόπο επίδρασης των ψυχότροπων στον ψυχισμό και τη Συνείδηση, μόνο υποθέσεις μπορούμε να κάνουμε. Η πρώτη κατηγορία υποθέσεων, είναι αυτή που ξεκινά από μία μηχανιστική ή «υλιστική» αντίληψη της Συνείδησης και που θεωρεί τις αλλαγές της, αποτέλεσμα χημικών αλλαγών στον εγκέφαλο.
Η δεύτερη κατηγορία υποθέσεων, αποδέχεται τις εσωτερικές πραγματικότητες καθώς και τη δυνατότητα της Συνείδησης να υπάρχει και να «ταξιδεύει» σ’ αυτές, πέρα απ’ τους περιορισμούς του υλικού οργάνου. Σ’ αυτές τις υποθέσεις, κάθε «φυτό δύναμης» ή χημική ψυχοτρόπα ουσία, έχει ενεργειακή οντότητα-«στοιχειακό», «πνεύμα», «σύμμαχο» ή όπως αλλιώς το λένε, που ερχόμενο σε σχέση με την ενεργειακή οντότητα του χρήστη - τη Συνείδηση - τη «μετατοπίζει» σε άλλες περιοχές πληροφορίας, εξίσου υπαρκτές, όπως η αισθητηριακή πραγματικότητα.
Μέσα από τις θύρες των ενεργειακών Nadis, 6 τα Κέντρα ή Τσάκρας (7 πρωτεύοντα, 21 δευτερεύοντα και 49 τριτεύοντα) που «άνοιξαν» με «σπρώξιμο» από τον «σύμμαχο», περνά η Συνείδηση σε άλλα πεδία πραγματικότητας, αιθερικής, συγκινησιακής ή νοητικής ύλης και έρχεται σε επαφή με πληροφορίες του ατομικού της ασυνείδητου ή και του συλλογικού. Η συχνή όμως παραβίαση των θυρών, μπορεί στο τέλος να τις κάνει να μην κλείνουν και τότε έχουμε από απλά «φλας-μπακ»-ξαναβιώματα, μέχρι συγκινησιακές ή νοητικές αποργανώσεις της ισορροπίας, μακρύτερης διάρκειας.
Η επίδραση του κάθε ψυχότροπου στα κέντρα, πολλές φορές είναι έμμεση και μπορεί να γίνεται με διέγερση ή καταστολή σχετιζόμενων δευτερευόντων ή τριτευόντων τσάκρας. Μπορεί να είναι σε ένα ή και σε άλλα ταυτόχρονα ή σε διαφορετικές φάσεις της «εξόδου» της συνείδησης, από το κάθε τσάκρα. μπορεί κάποια φορά, η ίδια ουσία να επιδράσει σε κάποιο κέντρο και άλλη φορά όχι. Από το ίδιο κέντρο-θύρα, κάποιες φορές να περάσει η Συνείδηση σε βαθύτερα επίπεδα πληροφόρησης, απ’ ό,τι κάποιες άλλες φορές με την ίδια ουσία.
Σύμφωνα με τις υποθέσεις των εσωτερικών πραγματικοτήτων, η επίδραση σε κάθε άνθρωπο είναι άμεσα εξαρτημένη από τον βαθμό λειτουργίας των διαφόρων κέντρων του. Με την ίδια ουσία, το κέντρο καρδιάς που λειτουργεί, θα οδηγήσει σε αίσθημα Κοσμικής Ενότητας, ενώ αυτό που δεν λειτουργεί, θα οδηγήσει σε συγκινησιακές ηλιοπλεγματικές αντιδράσεις.
Οι δυνατότητες αλλαγής της Συνείδησης με τα ψυχότροπα, έχουν χρησιμοποιηθεί από παλιά σε θρησκευτικές και μυστηριακές τελετές, για την διευκόλυνση πνευματικών βιωμάτων που κραταιώνουν την πίστη. Πεγιότ, ολολικούι, τεονακάτλ στους Ινδιάνους της Αμερικής, Αμανίτα Μουσκάρια στους αρχαίους Αιγυπτίους και στη Σιβηρία, SOMA στη Βεδική θρησκεία, Νταντούρα και Υοσκύαμος στην Ευρώπη και Ερυσιβώδης Όλυρα στην Ελευσίνα, ήσαν οι «θεϊκά» δωρισμένοι καρποί στους μυούμενους του «δέντρου της γνώσης».
Δεν υπάρχει πλέον καμία αμφιβολία, για το ότι το φυσικό LSD που περιέχεται στην ερυσιβώδη όλυρα του μύκητα claviceps purpurea, που παρασιτεί στη σίκαλη, το κριθάρι και το σιτάρι, ήταν το βασικό συστατικό του «κυκεώνα»-του μαγικού κριθαρόζουμου της Ελευσίνας. (Στη μεσαιωνική Ευρώπη, σε περιοχές που δεν καθάριζαν τα δημητριακά από την «ήρα» - τον μύκητα - οι πολίτες πάθαιναν τον εργοτισμό ή «νόσο του Αγίου Αντωνίου», που χαρακτηριζόταν από σπασμούς και ψευδαισθήσεις).
Σε αντίθεση με την αποσιωποίηση του ποτού των Ελευσίνιων Μυστηρίων, η γνωστή χρήση της Μεσκαλίνης, του Πεγιότ από τους Αζτέκους, Τολκετούς, Κομάντσι, Απάτσι, Τσεγιέν, Σιού και άλλες ινδιάνικες φυλές, οδήγησε το 1919 στη δημιουργία της Ιθαγενούς Αμερικάνικης Εκκλησίας (Native American Church), ενός συνδυασμού παν-Ινδιάνικων και Χριστιανικών στοιχείων,1 που τα μέλη της καταναλώνουν νόμιμα τους κάκτους της Μεσκαλίνης.
Θα μπορούσαμε εκτενώς ν’ αναφερθούμε ιδιαίτερα στις ψυχοθεραπευτικές χρήσεις των ψυχοδηλωτικών, με την αναβίωση παρελθουσών εμπειριών ακόμα και ενδομήτριων βιωμάτων που δίνουν νέα ερμηνευτική στις ψυχικές διαταραχές.
Η απαγόρευση της χρήσης των ψυχοτρόπων που έγινε στον αιώνα μας, αντί να προστατεύσει την ατομική ή κοινωνική υγεία, εξυπηρετεί το εμπόριο και τις επεμβάσεις, μεγαλώνει την άγνοια και τους κινδύνους και μετατρέπει ουσίες-κλειδιά του ψυχισμού σε δηλητήριά του.
Ο εξουσιαστικός έλεγχος των Συνειδήσεων, που συντελείται με την απαγόρευση της αυτοδιάθεσης του ψυχισμού απαγόρευσης της χρήσης, είναι γεννήτορας κάθε αρρώστιας, θανάτου, εγκληματικότητας και κέρδους που σήμερα σχετίζονται με τα απαγορευμένα ψυχότροπα. Χαρακτηριστικό παράδειγμα η εξέλιξη κάποιων δεικτών στην Ελλάδα την 10ετία του 1980-1990: Εξαρτημένοι στην Ηρωίνη: Αύξηση 4000%. Θάνατοι από νοθευμένη Ηρωίνη: Αύξηση 1740%. Παραβάσεις ναρκωτικών: Αύξηση 520%. Κρατούμενοι ναρκωτικών: Αύξηση 230%. Τιμή Ηρωίνης: Αύξηση 400%.
Το πρόβλημα της ηρωίνης είναι διαφορετικό από των άλλων ψυχότροπων, κυρίως λόγω των διαφορετικών επιδράσεων στον ψυχισμό του χρήστη και ιδιαίτερα της δημιουργίας εξάρτησης.
Η φιλοσοφία του θεραπευτικού σκέλους της Ε.Σ.Ε.Α.Ν. είναι «Γιουγκικού» προσανατολισμού και οι τεχνικές της περιλαμβάνουν από ασκήσεις σωματικού ελέγχου, γιόγκα και Τάι-τσι, μέχρι ομαδικές αντιπαραθέσεις, Mind-control και αυτοσυγκέντρωση. Η αναζήτηση της ομορφιάς - μέρος του «Ιδεώδους του Εγώ» - μέσα από την τέχνη και ιδιαίτερα το θέατρο, σαν ψυχόδραμα ή μυητική έκφραση αξιών, έχει ιδιαίτερη αποτελεσματικότητα στην εύρεση του Νέου Αυτοδύναμου Εαυτού. Ενός εαυτού, που είναι πολεμικός και παιδικός ταυτόχρονα.
Ας κλείσουμε λέγοντας, ότι σκοπός μας δεν είναι οι αλλαγμένες καταστάσεις Συνείδησης, αλλά πέρα απ’ αυτές, η αυτοδύναμη έκ-σταση. και για να την πετύχουμε «χρειάζεται ήθος και ομορφιά».
1. STAFFORD PETER: Εγκυκλοπαίδεια των Ψυχεδελικών. Εκδ. PRAXIS Αθήνα, 1988
ΟΙΚΟΝΟΜΟΠΟΥΛΟΣ ΓΙΩΡΓΗΣ
«ΤΡΙΤΟ ΜΑΤΙ», τ.23, Μάρτιος 1993.